Skolans gissa-tävlingar

Published February 19, 2013 by lantzikoping

I förra veckan fick jag, på omvägar, höra att slöjdläraren klagade på mina matte-elever: ”Lär ni er inget på matten?!? 100/4 ska ni bara klara utan räknare!” Jag tog upp detta på nästa mattelektion och – precis som jag förväntade mig: det var inga problem med den enkla divisionen.

Detta är inget nytt fenomen. Det har gjorts undersökningar på detta sedan 90-talet. Eleverna kan inte förmå sig att att använda matten någon annanstans på skolan än i mattesalen. Dessutom har de låsningar med sig som gör att de tappar all logik. De slutar tänka på problemet och börjar istället tänka på vilket svar på problemet läraren nog vill ha. (Det får mig att tänka på en ganska fånig, men träffande ”rolig historia”

Fröken: ”Vad är brunt, har lång yvig svans, äter nötter och hoppar mellan träden?”

Eleven: ”Det låter som det vore en ekorre, men eftersom det är fröken som frågar är det nog Jesus!”)

Jag undrar när under resans gång vi börjar förvrida elevernas upptäckarlust? När börjar vi förvränga deras problemlösningsförmåga till gissa-vad-läraren-tänker-på? Och ännu viktigare: hur rättar vi till det? (för det vill vi väl?!?) Var börjar vi? Det vore intressant att hitta forskning som kan visa var/när detta händer. (Det kanske det finns, men i så fall har den inte gett vidare stor effekt…)

Det jag vet med säkerhet är att vi idag förvränger elever så till den milda grad att de inte kan namnge en såg om slöjdläraren frågar. När jag på mattelektionen ritar en såg på tavlan kan 7:orna säga vad det är (vilket är imponerande med tanke på min ritförmåga), men när slöjdläraren på ett ”verktygsprov” i år 8 har ett foto på samma verktyg svarar de ”Det är ett verktyg att dela trä med.” Eleverna är alltså så rädda för att svara något annat än det svar de tror läraren förväntar sig att de istället framstår som begåvningssvaga. Detta är ohållbart. Eleverna måste börja få förståelse för att den kunskap vi vill bibringa dem är är tänkt som verktyg i livet. Vi får inte agera så att eleverna tror att skolan är en läskig gissa-tävling där den som vinner får betyget A. Vi är bättre pedagoger än så. Det är dags att börja visa det.

Leave a Reply

