Bedömningens makt – part II

Published February 3, 2013 by lantzikoping

Tankarna far vidare och naturligtvis inser jag att  jag har samma makt som tenta-examinatorn. När jag sätter betyg på mina elever i år 9 är min bedömning direkt avgörande för om de ska komma in på gymnasiet eller inte. En felaktig bedömning att någon inte kommer vidare i livet för att dörrar stängs eller att någon får hoppa av sin utbildning för att kunskaperna egentligen inte räckte till. Men hur ska jag bedöma rättvist?

En rättvis bedömning måste först och främst vara en helhetsbild. Varje del ska vägas in, men ingen del får isoleras och bedömas separat. Att sätta poäng på provuppgifter och sedan definiera kvalitéer efter poänggränser är en djupt rotad idioti inom all bedömning – framförallt inom skolan. Visst har skarp gränsdragning sin plats som t.ex. vid åldersgränser, tariffer osv. men ingen kommer kunna övertyga mig om att de kan göra mätningen av kunskap så knivskarp att ett visst poäng ger den totala bilden av duglig/oduglig. Tar körkortsteorin som exempel. Fick höra om en kille som skrev teoriprovet 10 gånger utan att bli godkänd. Det krävdes 52p och han hade 50p,51p, 49p osv. Själva körningen gick som en dans. Var denna kille verkligen så mycket sämre bilförare än grannen med 52p att han inte borde släppas lös i trafiken, medan grannen gavs fullt förtroende? Varje kuggning kostade honom tid och pengar för att göra om försöket – för att inte tala om vad det slet på självkänslan!

Kostnaden som effekt av ett felaktigt betyg märks kanske inte direkt (förlorad inkomst för att du måste plugga längre än kompisarna), men tiden och självkänslan är direkta effekter även i skolan. Tyvärr kommer jag aldrig att vara felfri vid min bedömning av elevers kunskaper, men sparka mig om jag använder ett visst antal poäng på ett prov (som dessutom görs på tid) som avgörande måttstock på elevens förmågor!

Leave a Reply

