Bedömningens makt

Published February 2, 2013 by lantzikoping

Under hösten har jag varit student vid Linnéuniversitetet (LNU för initierade) i Växjö. Att det blev just Växjö berodde kanske inte i första hand på närheten till Köping utan på att de erbjöd just den kurs jag sökte som distanskurs. Bemötandet från LNU var professionellt från början till slut. Vänliga och hjälpsamma och stor vana att ha med distansstudenter i undervisningen. Tentan var en historia i sig dit jag, stressad och förvirrad, anlände för att inse att jag lämnat miniräknaren i väskan som stod i bagageförvaringen på hotellet – fail! Även detta löste sig med kommunikation och välvillighet och jag kunde sätta mig och skriva. Resultat: missnöjd!!! Gick ut från skrivsalen och började fundera på omtentan och vad jag behövde komplettera med till dess.

Igår mailade jag kursledaren för att be om resultatet (oavsett om det gått dåligt vill man ju veta hur dåligt) och fick det något överraskande beskedet att jag klarat mig -precis på gränsen!!! 10p var kravet för G och det nådde jag. Lycka! När värsta euforin nu lagt sig gör jag reflektionen att världen ibland är galen. Om examinatorn bedömt att jag inte var värd den där sista avgörande poängen hade det kostat mig ca. 2500.- Det är vad det kostar att sova en natt i Växjö och ta sig dit och hem med tåg. Vilken otrolig makt att påverka människors liv han har i sin hand när han rättar tentor. Måtte han använda den väl!

Leave a Reply

