Hur ser jag ut egentligen?

Published January 23, 2013 by lantzikoping

Häromdagen följde jag en tråd på Twitter om klädkod för lärare. Blir jag bedömd efter vad jag har på mig? Kommer mitt klädval sända ut signaler om vem jag är och hur kompetent jag är i mitt yrke? (Nu skiljer jag på vad jag KAN ha på mig och vad som är rent opraktiskt/korkat – som bonde är det opraktiskt att ha högklackat på jobbet och en hockeymålvakt behöver nog mer än T-shirt på sig i kassen).

Jag tror väldigt få människor klarar av att möta en annan person för första gången och då inte i viss mån kategorisera medmänniskan efter utseende. Jag måste vara beredd på att få olika bemötande beroende på om jag har jeans och T-shirt på mig eller skjorta och slips (klänning är inte min grej). Tror såklart att mina egna val styr hur jag bedömer andras. Är jag inbiten slipsnisse undrar jag nog hur föreläsaren kan välja linne och trasiga jeans att ha på sig framme vid podiet och är jag T-shirtfantast tycker jag kanske att ”föreläsning är väl ingen galamiddag” om föreläsaren dyker upp i kostym/dräkt uppe på scenen.

Det viktiga är väl dock det bestående intrycket: var föreläsaren kompetent? Ett proffsigt agerande/bemötande får nog klädfrågan att falla i glömska och är jag inkompetent eller oproffsig i min yrkesutövning hjälper nog ändå inga klädval i världen. Så jag fortsätter nog som tidigare.

Vissa kommer att gilla mina kavajer och andra kommer att gilla mina T-shirts – men bedöma mig efter klädval kommer de alla att göra:)

Leave a Reply

