Kan vi säga nej?

Published December 23, 2012 by lantzikoping

Senaste tidens rabalder kring kränkningar på nätet – som viss media döpte till Instagramupploppen – får väl de flesta vuxna att stanna upp och fundera på vilken plats nätet i allmänhet och sociala medier i synnerhet har i våra liv. Finns jag på nätet? (Klart jag gör, annars hade du inte läst detta:)) Vilken bild får folk av mig via nätet? Vad vill jag egentligen visa? Vad hör till mitt privata som ingen annan ska få se? Dessa frågor ställer i alla fall jag mig.

Så fort jag lägger upp något på nätet – en text, bild eller något annat spelar ingen roll – så blir jag en del av det. I svallvågorna från Instagramupploppen hörs det röster om vad ungdomar gör på nätet och att vi som vuxna borde begränsa barns/ungdomars möjligheter att vara ute på nätet ”eftersom det  händer så mycket hemskt där”. Men det är egentligen ingen större skillnad på det sociala samspelet på och utanför nätet. Man vill vara någon och man vill synas och helst bli gillad och respekterad (det gäller oss vuxna med). Därför tror jag inte vi kan säga nej till t.ex. sociala medier och med det hoppas att vi kommer undan vissa problem. Som förälder/lärare har jag ett ansvar att ta reda på vad som händer och finnas till hands, men jag kommer aldrig ha möjlighet att förhindra människor umgås, vare sig irl eller på nätet.

Jag funderar på vad som hade hänt i Göteborg om skolan, istället för att stänga, hade valt att ställa i alla lektioner och ”tvingat” ut all personal i korridorerna. Det skulle inte funnits en enda vrå på skolan där man kunde komma undan lärarna. Vilka samtal hade startats? Vilka reflektioner hade gjorts? Hade både lärare och elever fått nya insikter och blivit klokare på kuppen? Det vore inte så dumt om vi kunde göra detsamma på nätet. Jag kan inte finnas överallt, men det är bättre att vara ute och finnas till någonstans än att sitta hemma och säga att det vore bäst  om vi stängde de ställen där folk träffas för att det händer så mycket hemskt där. Strunt samma om adressen är Storgatan eller Instagram.com

Leave a Reply

