Pedagog eller kemist?

Published October 1, 2012 by lantzikoping

Det pratas en del om att lärares ämneskompetens är viktig: “Dagens lärare är inte tillräckligt kunniga i det ämne de undervisar.” Visst måste jag veta något om det jag förväntas undervisa om. Jag blir ingen bra hemkunskapslärare om jag inte ens kan koka ett ägg och saknar jag som kemilärare ämneskunskaper kan jag bli rent farlig i klassrummet.

Men det finns en risk att vi glömmer vad vårt jobb består i. Jag ska inte vara kemist, jag ska utbilda barn/ungdomar. Då bör nog min viktigaste kompetens vara min pedagogiska och didaktiska förmåga. För att så många elever som möjligt ska kunna nå målen måste jag vara duktigare på leda eleven till förståelse än på t.ex. diffrentialekvationer (om det inte är det jag vill att eleven ska förstå:)) För att vara en god lärare måste jag ha både ämneskunskaper och pedagogisk/didaktisk förmåga, men om ämnet alltid är överordnat pedagogiken, hur går det då med mitt uppdrag att lära elever lära?

Men glöm inte: en lärare som inte bryr sig om sitt undervisningsämne kommer heller aldrig få eleverna intresserade.

One comment on “Pedagog eller kemist?

  • Leave a Reply

