Nya lärare – gamla tankar?

Published September 18, 2012 by lantzikoping

Gång på gång förundras jag – tyvärr inte på något riktigt positivt sätt – över vad dagens lärarutbildningar förmedlar till blivande lärare. Jag ser exempel på nyblivna yrkeskollegor som ganska uppenbart har haft sin egen skolgång som målbild när de gått in i utbildningen – en målbild som högskolan sedan inte har lyckats ändra på. Resultatet blir nyexade lärare som inte känner sig bekväma i att använda IKT som ett självklart hjälpmedel i jobbet. Varför blir det så? En inte helt otrolig tanke är att det beror på att högskolan inte lyckats implementera nya läroplanen. Hand i hand med att IKT är något man gör lite “för att man måste”, så finns dessutom en uttalad saknad av att inte få bedöma eleverna efter hur mycket fakta de lyckats lära sig. “Det skulle vara lättare att sätta betyg om man bara kunde pricka av: Europas stater – check, ellära – check, skelettets delar – check osv.”

För att sätta sådana betyg behövs inga datorer. Då kan man nöja sig med böcker och konstatera att: “strömmens riktning i en elkrets förändras inte – jag behöver ingen uppdatering på min bok.”

Det ska inte vara ett mål att använda IKT i skolan. Den förändrade kunskapssynen (som egentligen fanns redan i LPO 94) borde få lärare – nya såväl som erfarna – att se IKT som ett bra hjälpmedel för att hjälpa eleverna utvecklas och ha det som hjälp i sin bedömning av eleverna.

Inte “Javisst ja, jag måste ju ha med lite dator också” utan “Ska det här bli viktigt och på riktigt för mina elever så behöver jag digitala verktyg, tack!”

 

Men hur får man lärarutbildarna att se detta..?

One comment on “Nya lärare – gamla tankar?

  • Ja man blir helt klart kluven i dubbelheten. Det ena får inte ta över det andra på något sätt. När diskussionen om lärarnas dåliga ämneskunskaper drar igång känner jag många gånger att jag saknar just det perspektiv som du skriver om. För det spelar ingen roll hur mycket kemi du kan ifall du inte har förmågan att leda eleverna rätt när de ska nå kunskapskraven.

  • Leave a Reply

