Mer skåpmat

Published September 15, 2012 by lantzikoping

Hittade fler “fegis”inlägg som jag inte publicerat – förrän nu då:) Efter lite funderande bestämde jag mig för att inte dela upp dem. Det kanske blir lite mastigt att läsa allt, men här kommer de i alla fall:

21/6

När försvinner lusten att lära?

Mer än en gång har man väl funderat på hur det kommer sig att så många barn kommer till skolan vid 6 års ålder, brinnande av iver och entusiasm att få lära sig (t.o.m. läxor är fantastiskt) bara för att vara less och uttråkade 9:or som är duktigt trötta på allt vad skola heter. Någonstans på vägen händer det ju något. Var? Varför? Jag läser just nu Daniel E Pink’s ”Drive – the amazing truth about what motivates us” och jag tror han är något på spåren. Många – nästan alla – människor har hobbies och intressen som de sysselsätter sig med timtals på sin fritid. Scrapbooking, trädgårdsskötsel eller slöjd spelar ingen roll, det  jobbas i timtal och resultaten blir ofta fantastiska. Men det finns ett ganska säkert sätt att ta död på intresset: erbjud yttre motivation. Säg: ”Jag betalar dig gärna för att du ska göra ett lika fint arbete till mig!” och du ska se att du får en (o)väntad reaktion. Då blir intresset plötsligt ett måste, ett åtagande, ett krav. Då sjunker entusiasmen som en sten och från att ha lagt ner sin själ i arbetet gör man bara vad man absolut måste och vad som förväntas.

Kan det vara likadant i skolan? Och i så fall: HUR LÖSER VI DET? Något att fundera på…

26/6

Efter drygt 12 år i skolan har jag äntligen börjat fundera på det: vad är det som säger att eleverna MÅSTE ha matteböcker? Varför har jag inte kunnat frigöra mig från läromedlen och låtit elevernas egen vardag få vara grunden till vad de jobbar med? Dessutom har läroboken ständigt varit en källa till stress. Ett fullständigt självpåtaget krav att ”hinna med” alla bokens moment. Med all matte eleverna har runt omkring sig varje dag måste det ju finnas underlag för att fånga deras intresse snarare än att ta död på deras entusiasm med uppgifter som de producerar lösningar till för att sedan kasta. Vilken underbar känsla det vore att få se en elev stå med sin lösning på en matteuppgift och stolt säga: ”Det här måste vi lägga ut på nätet så att andra kan se!” istället för att höra: ”måste jag spara räknehäftet när det är fullt?” Hoppas jag får uppleva denna stolta elev.

5/7

Var och tittade på äldste sonens teaterpremiär häromdagen. Pjäsen utspelade sig i Tråkstad, där allt roligt var förbjudet. Man fick inte ha sylt på gröten, inte äta kakor, inte leka. Alla skulle ha tråkigt – och i det ingick att gå i skolan varje dag. Då slog det mig vad som ska bli mitt yrkesmässiga mål: att förändra denna tråkfaktor. Tänk att om 25 år få se samma pjäs och det då är en självklarhet att skolan är en av de roliga saker som är förbjuden i Tråkstad. En utopi? Kanske det, men någonstans måste man börja. Jag vill börja NU!

Dela-med-dig-dagen ska bli ett stående inslag i vårt arbetslag! 🙂

11/7

Älskar Daniel E Pink’s bok Drive. En typisk jamenvisst-bok. Pink tar upp saker som jag sällan eller aldrig reflekterat över, men som, när jag läser det, konstaterar att: ”Självklart är det så! Att jag aldrig tänkt på det tidigare!” Boken är dessutom ytterligare en nål rätt på den ömma punkt i min undervisning jag hittat under våren. Är det kunskap jag mäter eller är det elevernas minneskapacitet?

24/1

Dags för uppryckning! Hösten har sakta glidit fram och tagit mig minst två steg tillbaka i undervisningen. Dålig känsla i magen:(

5/5

Är i sluttampen på Switch – vilken underbar bok! Så mycket tankar som väcks, så många strategier att jobba med för att förändra allmänna synen på kunskap och skolans roll i samhället. Ta SO:n som exempel. Tradition och svensk skolkultur kräver att eleverna pluggar på kartor för att exakt kunna peka ut var i världen en stat ligger. Inom ett decennium kan sedan denna nation slutat existera. Handen på hjärtat: hur många 30+ kan peka ut ALLA nationer. Tänk om man istället nöjer sig med att ha koll på i vilken region av världen nationen ligger, men har grym koll på vilken kultur nationen har, vilka grannländer som finns och hur förhållandena mellan nationerna är. För att klara vardagen i Sverige känns det viktigare för mig att veta hur t.ex. Kroater och Serber ser på varandra än att exakt veta om Kroatien ligger öster om Serbien eller tvärtom. (Detta blir ju mer intressant om jag planerar resa till någon av länderna). Samma sak i matten. Algoritmer i all ära, men de kräver snarare gott minne än matematiskt kunnande, åtminstone om du inte ägnar betydande tid åt att förklara varför de ser ut som de gör. Testa dig själv – minns du följande?

Talsorterna måste stå under varandra – alltså gäller samma för decimaltecknet – när du räknar plus och minus, men när du räknar multiplikation ska talet med mest siffror stå överst och placeras så att faktorernas sista siffra står rakt under varandra. Du får där absolut inte ”bara flytta ner” decimaltecknet, som du gör i plus och minus, och du får inte glömma att hoppa in ett steg när du börjar med andra siffran i nedre faktorn (om den är minst tvåsiffrig). I addition och multiplikation används minnessiffra, men den ställs ovanför nästa talsort i addition och vid sidan av uppställningen i multiplikation. Glöm inte räkna antalet decimaler i faktorerna när du multiplicerar. När du räknar addition, subtraktion och multiplikation börjar du till höger och sätter strecket under termerna/faktorerna men vid division börjar du till vänster och sätter bråkstrecket mellan täljare och nämnare (glöm för allt i världen inte vilken av dem som ska stå överst)

Detta är bara toppen av ett isberg när det gäller de minneskunskaper vi kräver av eleverna (det är också dessa minneskunskaper som får föräldrarna att utbrista: ”det här har jag inte gjort på 20 år!) Här finns det alltså en del att jobba på…

 

Nu är jag ifatt med mitt bloggande. Får se när det kommer nya inlägg…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: